Czy zakup aparatu czyni Cię fotografem?
„Zakup aparatu czyni Cię fotografem w tej samej mierze, co stanie w garażu czyni Cię samochodem.” Nie jest to wyniosła opinia człowieka myślącego, że jest najlepszy. Wręcz odwrotnie! Często staram się podkreślać to, jak staram się cały czas poszerzać horyzonty, uczyć się nowych rzeczy w dziedzinie foto-wideo. Samokrytycyzm to zdrowa cecha pozwalająca rozwijać się dalej. Nie mniej widzę swoje początki sprzed wielu lat i obecny stan swoich umiejętności obeznania w temacie tworzenia materiałów wizualnych.
Moim zdaniem ważne są 3 składowe, które muszą ściśle ze sobą współpracować, w ten sposób jesteś w stanie działać na wysokim poziomie.

Odpowiedni sprzęt
– to nie tylko aparat i obiektyw. Żelazną podstawą jest odpowiedni sprzęt komputerowy, który jest w stanie sukcesywnie pracować nad stworzonymi materiałami. Wrzucanie surowych materiałów foto nie jest dobrym pomysłem. Jestem zdania, że nawet dobre foto jesteśmy w stanie chociaż lekko „dopieścić”. Lub całkowicie zmienić jego oblicze za pomocą dobrej postprodukcji. Sprzęt do obróbki jest istotny, ten stacjonarny w miejscu pracy, oraz najlepiej laptop aby można było działać w terenie nad szybkimi i drobnymi wstawkami. Dochodzi do tego aparat z matrycą odpowiedniej rozdzielczości, oferujący stworzenie zdjęć wysokich wymiarów i filmów w dobrej jakości. Istotne są dodatkowe akcesoria jak lampy błyskowe, różne obiektywy pozwalające pracować w różnych warunkach oświetleniowych, większych rozległych torach i ciasnych pomieszczeniach. Kamerki sportowe, zamienne akumulatory w wypadku wyczerpania tego aparacie. Brak zasilania w aparacie to najgorszy „Fuck-Up” jaki możę się zdarzyć podczas pracy w terenie… Sprzęt ma Ci pomagać, a nie przeszkadzać w pracy. Dodatkowe akcesoria pozwalają być bardziej wszechstronnym. Przez lata zmieniłem sprzęty i od amatorskiego aparatu dla początkujących Sony Alfa 58 + obiektyw kit 18-55, przeskoczyłem przez następne aparaty np. Canon 70D z matrycą APS-C, aż do w pełni profesjonalnych urządzeń np. Sony A7RIV czy Sony A7SII.


Znajomość i posiadanie odpowiedniego oprogramowania
– zebranie odpowiednich nagrań wideo lub stworzenie dobrej jakości surowych zdjęć to sukces połowiczny. Druga i chyba bardziej wymagająca część pracy to działanie
z tym contentem. Współczesne, nawet darmowe programy do obróbki oferują gigantyczne możliwości pracy nad materiałem. Im mocniej poznamy software, tym więcej możemy zaoferować względem obróbki. Z czasem nawet już w terenie jesteśmy stanie podjąć decyzję o ustawieniach aparatu, ponieważ jesteśmy w stanie ocenić, co potem jesteśmy w stanie „wycisnąć” z pozyskanych materiałów. Tego nie da się przeskoczyć, jedyne co musimy zrobić to coraz więcej pracować w terenie i przed komputerem, w ten sposób poszerzymy swoją wiedzę i możemy oferować coraz lepsze materiały, przez to wyróżnić się na tle konkurencji.
Odpowiedni plan działania i system pracy
– plan działania to żelazny filar pracy. Chaotycznie naciskanie na spust bez odpowiednich ustawień aparatu, wyboru kadru i planu tego co chcemy uchwycić. Przez to możemy narazić się na zbudowanie bardzo kiepskiego zaplecza materiałów. Wracamy po sesji przed komputer, zrzucamy pliki i okazuje się, że nie jesteśmy w stanie prawie nic zrobić z materiałów. Wtedy pozostają dwa wyjścia, albo ratować się robiąc co tylko możemy z kiepskich surówek. Albo prosić o powtórzenie realizacji tracąc czas klienta oraz ponownie swój. O ile jest okazja na powtórzenie tego zlecenia, bo nie są to materiały np. imprezy sportowej, która odbyła się tylko raz. Doskonale znam temat bowiem w przeszłości na początkach mojej przygody z fotografią miałem tendencję źle ustawiać aparat i w domu przeżywać przykre zaskoczenie. Plan i świadome działanie to podstawa.
System pracy na torze jest istotny w tej samej mierze co późniejsze szybkie i skuteczne podejście do obróbki materiałów. Odpowiednia selekcja ujęć może zabrać nam godziny, jednak ten proces można przyśpieszyć tworząc odpowiednie surówki na miejscu zlecenia i podchodząc należycie do szybkiej i efektownej pracy nad materiałami. Nie jesteśmy tego w stanie skrócić jakoś radykalnie, jednak wystarczająco aby odczuć to w długofalowych cyklach zleceń.

Reasumując
Zakup aparatu to nie wszystko. Ważne jest bardzo wiele elementów. Doświadczenie i odpowiedni sprzęt, software, system pracy, czy oddanie się zadaniom. To pozwala mi odpowiednio podejść do tematów zleceń.

Piramida Maslowa tworzenia materiałów
Według mnie istnieje pewna hierarchia umiejętności i zaplecza jakie musimy zdobyć, aby cały czas progresować w stronę lepszych materiałów.
